تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

آیا ضرب و جرح سارق جرم است

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در تماس ها و ایمیل هایی که از تهران وکیل داشته ایم سوالات گوناگونی راجب ضرب و شتم سارق داشته ایم که آیا ضرب و جرح سارق جرم است و یا اگر به دزد خانه در حال جرم كتک بزنی و او زخمی شود می تواند شكایت كند. خب حال توسط وکیل پایه یک دادگستری جواب این سوال را برای شما کاربران آماده کرده ایم که کامل این موضوع برای شما رفع شود.

در هر صورت ضرب و جرح عمدی افراد که منجر به جراحت و یا مجروح شدن شخص بشود در قانون مجازات اسلامی جرم تلقی می شود. هم امکان دارد شخص محکومیت کیفری شود و هم باید دیه شخص مجروح پرداخت شود. اما در بحث دفاع مشروع در قانون مجازات اسلامی یکی از علل موجه جرم دفاع مشروع است که تحت شرایط خاصی فرد مرتکب جرم از مجازات معاف خواهد شد.

 

دفاع مشروع چیست؟

دفاع مشروع یعنی توانایی دفع تجاوز قریب الوقوع و ناحقی که نَفس یا همون جان. عِرض یا همون آبرو. ناموس یا همون زنان خانواده، مال و آزادی تن خود یا دیگری رو به خطر انداخته. یعنی هر زمان شما در معرض خطر قریب الوقوع و ناحقی گرفتید می تونید از عرض و ناموس و جان و مال و آزادی تن خودتون و اشخاص دیگه دفاع کنین و دفع ، جلوگیری از خطر نباید با انگیزه “انتقام جویی” مخلوط بشه.

حال بحث دفاع مشروع، شرایط خاصی دارد، برای مثال اگر کسی به منزل ما وارد شود و آدم ضعیف و جسته ایی باشد و ما بودنیم می توانیم از پس آن بر بیایم و اون رو مورد ضرب و شتم قرار بدهیم و تحویل پلیس دهیم، مجروع کردن سارق نمی تواند از عوامل دفاع مشروع موجه جرم باشد و شخص قابل مجازات است. یا در مثال دیگر اگر کسی با چوب دستی به شما حمله کرد و شما چوب دستی رو بگیرید و به اسم دفاع مشروع سر مهاجرم رو مضروب کنید و در اثر همین ضربه اون شخص فوت کنه شما قاتل هستید. نه مدافع. چون با گرفتن چوب دستی خطر دفع شد. ادامه دادن یعنی انتقام جویی که عرض کردم با سیاست کیفری در تعارض هست.

آیا ضرب و جرح سارق جرم است

اما تحت چه شرایطی جرم محسوب نمیشود :

1- رفتار ارتكابی برای دفع تجاوز یا خطر ضرورت داشته باشد.

2- دفاع مستند به قرائن معقول یا خوف عقلایی باشد.

3- خطر و تجاوز به سبب اقدام آگاهانه یا تجاوز خود فرد و دفاع دیگری صورت نگرفته باشد.

4- توسل به قوای دولتی بدون فوت وقت عملاً ممكن نباشد یا مداخله آنان در دفع تجاوز و خطر مؤثر واقع نشود.

خب در این مواقع که تشخیص داده شود دفاع مشروع بود، مجازات و دیه از فرد ساقط می شود. حال این سوال نیز پرسیده شده است که اگر دیوانه باشد و ما از خود دفاع کنیم آن وقت مجازات چگونه است؟ در این حالت  اگر دیوانه ایی به ما حمله کند و ما در مقابل ایشون دفاع مشروع داشته باشیم در این حالت دیه از بیت المال پرداخت می شود.

اگر شما باز به جواب سوال خود نرسیدید می توانید با موسسه حقوقی تهران وکیل تماس بگیرید و با وکلا ما صحبت کنیم که دارای دپارتمان اختصاصی برای حقوق داخلی می باشد و دهها وکیل حرفه ای و کاربلد که بهترین وکیل تهران می باشند، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *